Ana Sayfa Etiket "film eleştirisi"

Gölge Oyunu (1992): Mağara* Duvarlarında İzlenilen Raks

Gülşen-i  Raz‘ın  yorumcularından  biri, Zahir’i  görenin  çok geçmeden  Gül’ü  de  göreceğini  söyler;  bunu  söyleyerek  arkasından  Attar’ın  Esrârnâme‘sinde  geçen  bir  dizeyi  aktarır:  ‘Zahir,  Gül’ün  Gölgesi  ve  Perde’nin  Açılması’dır.’  J.L. Borges – Zâhir Zaman ve mekanın adem olduğu ve fakat sayılamayacak çoklukta gözün ki bu bahçede su verdiğin ağaçtır ve âdem olarak sadece bakmakla ‘sınırlı’ kaldığın ‘şeyler’ […]

The Killing of a Sacred Deer (2017): “Trajiğin” Dayanılmaz Ağırlığı

Yunan yönetmen Yorgos Lanthimos’un Cannes film festivalinden en iyi senaryo ödülüyle dönen son filmi “The Killing of a Sacred Deer” adından da anlaşılacağı üzerine “İphigenia” mitosuna gönderme yapmakta  ve temel meselesini bu mitos üzerine inşa etmektedir. Öncelikle “İphigenia” mitosunun ne olduğundan kısaca bahsetmekte fayda var. İphigenia  Eski Yunan mitolojisinde Kral Agamemnon ile Kraliçe Klytaimestra’nın kızıdır. Efsanesi […]

Eşkıya (1996): Eşkıyalar Hâlâ Ölünce Yıldız Olur Mu?

80’lerden itibaren Yeşilçam’ın yavaş yavaş etkisini kaybetmesiyle beraber Türk sineması hem üretim hem de seyirci bakımından büyük bir kriz yaşamaya başlamıştır. Ancak 1996 yılında Eşkıya’nın beyaz perde ile buluşması her şeyi değiştirmiştir. Birçokları tarafından Türk sinemasının kaderini değiştiren film olarak görülen Yavuz Turgul – Şener Şen işbirlikli Eşkıya, vizyona girdiği tarihte o dönemki en yüksek […]

Gönül Yarası (2005): Adı Konulamayan Sevgi

Bundan yaklaşık 40 yıl önce sinema sektöründe ürün vermeye başlayan Yavuz Turgul, Türk sineması için sayısız filmin altına imzasını attı. Bu filmleri kimi zaman yazdı, kimi zaman yönetti. İlk olarak Nazım Hikmet’in romanından uyarlanan Tosun Paşa’nın beyaz perdeye aktarılmasına vesile oldu. Hemen ardından Türkan Şoray’ın meşhur Sultan’ının senaristliği üstlendi. Sultan’ı Banker Bilo, Çiçek Abbas gibi […]

Çiçek Abbas (1982): Şoförsen Bas Gaza

Yavuz Turgul, gazetecilikle başladığı hayatına, ilk yönetmenliğini yaptığı Fahriye Abla’dan (1984) önce, Kartal Tibet ve Ertem Eğilmez’in filmlerinde senaryo yazarı olarak devam etmiştir. “Arzu Film Ekolü”nün kurucusu Eğilmez ile birlikte, Türkiye sinemasının Yeşilçam melodramından, “Yeni Türkiye Sineması”na geçişinde köprü görevi yapmıştır. Bu geçişin son filmi olarak nitelendirilebilecek, Turgul’un senaryosunu yazıp yönettiği Eşkıya (1996) önemli bir dönüm noktasıdır. Atıf […]

Vazgeçmeyen Bir Kadının Öyküsü: Fahriye Abla

‘’Hava keskin bir kömür kokusuyla dolar, Kapanırdı daha gün batmadan kapılar. Bu, afyon ruhu gibi baygın mahalleden, Hayalimde tek çizgi bir sen kalmışsın, sen! Hülyasındaki geniş aydınlığa gülen Gözlerin, dişlerin ve ak pak gerdanınla Ne güzel komşumuzdun sen, Fahriye abla!’’ Ahmet Muhip Dıranas’ın kalemiyle can bulan ‘’Fahriye Abla’’şiirindeki kadın figür teni buğdaysı, boyu başak kadar […]