Ana Sayfa Eleştiriler Ash is Purest White (2018): Moderleşen Çin’de Bir Dönüşüm Hikayesi

Ash is Purest White (2018): Moderleşen Çin’de Bir Dönüşüm Hikayesi

Ash is Purest White (2018): Moderleşen Çin’de Bir Dönüşüm Hikayesi 5.5
0
Cannes Film Festivali’nde Altın Palmiye için yarışarak adını duyuran Ash is Purest White; Çin’in bir bölgesinde yaşayan bir mafya liderinin üst basamaklara çıkmaya çalışırken ona en büyük desteği olan bir kadının hikayesi. Daha doğrusunu söylemek gerekirse bir kırılma anından sonra dönüşüm yaşayan bir kadının hikayesi.

A Touch of Sin, Still Life filmlerinin yönetmeni Zhangke Jia, Venedik Film Festivali’nde aldığı adaylıklar ile adından söz ettirmeyi başarmış bir yönetmen. Filmlerinde batı kültürünün Çin üzerindeki etkilerini ve toplumun sosyo ekonomik olarak alt sınıflarında yer alan insanların hikayelerini anlatmayı tercih ediyor. Nitekim bu filminde de bahsettiğim bu iki olgu üzerine kurulu bir düzen işliyor.

Film ilk olarak bölgeye hakim bir mafya olma ateşiyle kavrulan Bin’i merkeze alarak başlıyor. Önüne fırsatlar geçtiği gibi yükselmek isteyen bir yeni mafya lideri. Qiao ise Bin’İn sevgilisi rolünde “Her başarılı erkeğin arkasında bir kadın vardır.” sözünü doğrular nitelikte bir duruş sergiliyor. Bin zor durumda kaldığı bir anda ise Qiao yapmak istemediği bir şey yaparak hapishaneye düşüyor. Seyirci, filmin başında Bin’in hikayesini izlerken bu kırılma anından sonra Qiao’nun hikayesini izlemeye başlıyor.

(Yazı bu andan itibaren sürpriz bozanlar içerir.)

Filmin adının nereden geldiğine dair ve filmi en iyi özetleyen anlardan biri Qiao ve Bin’in sönmüş bir yanardağ arka fonda yer alırken aralarında geçen diyalogun yer aldığı sahnede saklı. Qiao, Bin’e “En yüksek sıcakta saflaşmayacak bir şey yoktur” gibi bir söz söylüyor. Birebir sözün bu olup olmadığını hatırlayamasam da anlam olarak aynı şeyi temsil ettiklerini düşünüyorum. Qiao’da en yüksek sıcaklıkta kavruluyor ve bir dönüşüm geçirdiğinin sinyallerini vermeye başlıyor. Nitekim saflaşıyor. Zoraki bir dönüşüm içerisinde olan kadın sakinleşmiş gibi görünse de tavırlarıyla eskiye dönmek istediğinin sinyallerini de veriyor. Bunu daha çok Bin için istiyor.

Yönetmen, Ash is Purest White üzerinden Çin’in batılılaşmasını işliyor. Fakat bu batılılaşma figürleri görsel olarak yamalı bir şekilde karşımıza çıkıyor. Bu yamaların bazıları gereğinden fazla eğreti duruyor. Yukarıda bahsettiğim kırılma anından önce anlık aksiyon patlamaları verecek şekilde ilerliyor film. Çünkü mafya teması üzerine kurulmuş bir kurgu var. Ama beklenilenin aksine nahif bir mafya portresi çiziliyor. Beklenilen aksiyon patlaması ise o kırılma anında geçiyor.

Ash is Purest White’ın en büyük kusuru tahmin edilebilir ölçüde ilerleyip, bir dönüşüm hikayesini klasik hatlarıyla işliyor. Her şeyi kalıbına göre doğru yapıyor. Bu yüzden de sadeden ziyade sönük bir film olarak hafızalara kazınıyor.

Puanlama

5.5

5.5
Kullanıcı Oyu: ( 0 oy ) 0

Bir Cevap Yazın