Ana Sayfa Eleştiriler Jodaeiye Nader az Simin (2011): Bir Ayrılıktan Daha Fazlası

Jodaeiye Nader az Simin (2011): Bir Ayrılıktan Daha Fazlası

Jodaeiye Nader az Simin (2011): Bir Ayrılıktan Daha Fazlası 8.5
1
İran sineması denince sayılabilecek birçok isim var. Asghar Farhadi hepsi içinde İran sinemasına şekil veren en önemlileri arasında. Bu aralar ise belki de en gözdesi. About Elly (2009)’den itibaren adını dünyaya duyurmaya başladı. Bu ivmeyi A Separation ile en üst noktaya taşımaya başardı. Filmlerinde İran toplumundan kesitler sergilemeyi seçen Farhadi; bu kesitlerde İran aile yapısını, din tabanına oturtulan ahlaki kuralların kişiler üstündeki bunaltıcı yapısını irdelemekten geri kalmıyor. A Separation ise bu tanımlamalara bakıldığında Farhadi sinemasının en önemli filmi olarak öne çıkıyor. Bunu o sene düzenlenen Akademi Ödül Töreni’nde aldığı Yabancı Dilde En İyi Film ödülüyle de ispatladı.

Film başlangıcını Nader ve Simin çiftinin boşanma talepleriyle açıyor. Daha doğrusu bu talep tek taraflı olarak Simin’den geliyor. Simin çocuğunu da alıp yurt dışına yerleşmek istiyor. Sebebini ise bu ülke şartlarında çocuğunu yetiştirmek istememesi olarak gösteriyor. Babasını bırakmak istemeyen Nader ülkeden ayrılmayıp bütün zorluklara tek başına da olsa göğüs germeyi yeğliyor.  Çalıştığından ötürü babasına düzenli bakamayan koca, babasına bir bakıcı tutmaya karar veriyor. İran’ın dini yasaları buna onay vermemesine rağmen bir kadın babasına bakmayı kabul ediyor. Ardından gelişen beklenmedik olaylar silsilesi yüzünden bu ayrılık ailenin bütün bireylerini ve başka kişileri kökünden etkilemeye yetiyor da artıyor.


Filmin genelinde din, bireylerin kendileri ile alacağı kararlar arasında çok sık yer tutuyor. Bireyler din algoritmasına göre hareketlerini belirliyor. Kararın ne kadar doğru olduğunu bilseler de neredeyse her defasında dine başvuruyorlar. Fakat gurur ve onur gibi güçlü ve can yakacak kavramlar A Separation’da hep ön planda kalıyor. Filmde çoğu karakterin tek doğrusu olan din bile bu iki olgunun arkasında kalabiliyor. Çok günah olduğunu bilmesine rağmen insan yalan söylemeyi kendi zarar görmesin diye tercih haline getirebiliyor.

Farhadi filmde İran’ın farklı iki aile yapısını ele alıyor. Simin ve Nader’in yer aldığı aile yapısında din karar mercii değil. Ev içinde her birey eşit söz hakkına sahip. Tabii bu durum evden dışarı çıkıldığı zaman devam etmiyor. Evde çalışan kadın Razieh ve onun kocası Hojjat’da ise durum neredeyse tam tersi. Kadın ikinci plana atılıyor, din eksenli kararlar alınıyor. Toplumun ne dediği Hojjat için çok önemli. Razieh için öncelikli önemi sahip olan şey ise kocasının ve dinin ne diyeceği. Genel olarak ailelerden birine daha muhafazakar ve gelenekselci dersek, diğerine daha çağdaş ve özgürlükçü demek doğru olabilir. Fakat bu tanımlamadan iki ailenin zıt kutuplar olduğunu anlamamalıyız.

A Separation, güçlü senaryo ve kurgusunu İran toplumuna borçlu. Farhadi ise toplumdan bir parçayı alelade bir ciddiyetsizlikte yansıtmıyor. Aksine her adımı düşünülmüş,  o toplum içinde yer almayan veya o topluma yakın başka bir topluma dahil olmayan her kişinin İran’ı ve İran’daki aile yapılarını tanıması için eşsiz bir fırsat. Okuması kolay fakat sindirilmesi güç bir roman diyebiliriz. Farhadi ise İran sinemasının yükselişine tanık olmamızı sağlayan baş aktörlerden biri. İran sineması ile bir türlü tanış(m)ayanlar için A Separation çok iyi bir başlangıç olabilir.

Puanlama

8.5

8.5
Kullanıcı Oyu: ( 0 oy ) 0

Hürrem Celil Erdoğan Denizli’de doğup büyüdükten sonra üniversite okumak için aynı zamanda şu anda yaşadığım şehir olan İzmir’e geldim. Ege Üniversitesi Matematik Bölümünü stresli uzun bir yolculuktan sonra bitirdim. Sinemaya olan ilgim ise, sinemanın dertleri unutturan tarafını keşfetmekle oldu ve ben de bu sayede sinemanın büyülü dünyasına kapılanlar tarafına geçtim. Bu büyülü dünyayı somutlaştırmak içinse birdunyafilm.co’yu kurdum.

Yorum(1)

Bir Cevap Yazın