Ana Sayfa Etiket "iran sineması"

Leila’s Brothers (2022): 40 Altın ve İki Rüya

“Günümüzde toplumsal yükselme yol ve usulleri çeşitlendi. Ama bu çeşitli yükselme biçimleri tek bir merdivende sıralanamazlar: Herkes, farklı merdivenlerden aynı şekilde çıkamaz.” Philip Beneton, yukarıdaki pasajda bir bakanın, tenisçinin, akademisyen ya da oyuncunun gelir, saygınlık ve diploma açısından farklı konumlarda bulunduğunu; farklı şekillerde yükseldiğini dile getirmiştir. Bahsettiği farklılık aslında en bilinen anlamıyla sınıfsal farklılıktır. Her […]

24 Frames (2017): Kiyarüstemi’den Suskun Bir Veda Hutbesi

Yuhanna 1:1 şöyle der: ‘’Başlangıçta söz vardı. Söz Tanrı’yla birlikteydi ve söz Tanrı’ydı.’’ Faust ise bu başlangıçtan pek memnun kalmaz ve İncil’in ilk cümlesini şöyle çevirir: ‘’Başlangıçta eylem vardı.’’ Şüphesiz Kiyarüstemi sineması, Goethe’nin Faust’unun edebi ayak izlerini görsel bir biçimde takip edercesine eylemin sinemasıdır. Onun filmlerinde, içerikten ziyade form ve formun belirlenmesini sağlayan eylemsellik her […]

Nema-ye Nazdik (1990): Minimalizmin Üstünlüğünde

Kiyarüstemi, 1990 yapımı, kurmaca bir yapım olmakla beraber belgesel estetiğine de yakın olan Nema-ye Nazdik’i gazetede okuduğu bir haberden sonra çekmeye karar verir. Hali hazırda bir filmin çekimlerinde olan Kiyarüstemi filmin yapımını hemen durdurur ve Sabzian’ın hikayesini anlatmaya başlar. İlk iş olarak filmde gördüğümüz aile üyelerini ikna etmeye başlayan Kiyarüstemi’nin Nema-ye Nazdik macerası böylece başlamış […]

Jodaeiye Nader az Simin (2011): Bir Ayrılıktan Daha Fazlası

İran sineması denince sayılabilecek birçok isim var. Asghar Farhadi hepsi içinde İran sinemasına şekil veren en önemlileri arasında. Bu aralar ise belki de en gözdesi. About Elly (2009)’den itibaren adını dünyaya duyurmaya başladı. Bu ivmeyi A Separation ile en üst noktaya taşımaya başardı. Filmlerinde İran toplumundan kesitler sergilemeyi seçen Farhadi; bu kesitlerde İran aile yapısını, […]

Gaav (1969): Bir Dönüşüm Hikâyesi

İran’da Şah döneminde de, rejim değişiminden sonra da sanatsal özgürlükler üzerindeki baskılar nedeniyle bir çok sanatçı anlatmak istediklerini metaforlar yardımıyla anlatmaya çalışmışlardır. Bu sanat eserleri toplumun gerçeklerini yansıtmayı başardığı oranda da değer kazanmıştır. Dünya sinemasında önemli bir yere sahip olan İran sineması, İran edebiyatı ile etkileşim içindedir. Son yıllarda aldığı ödüllerle kendinden söz ettiren Asghar […]