Ana Sayfa Eleştiriler Bitmeyen Balayı / Touch of Evil

Bitmeyen Balayı / Touch of Evil

Bitmeyen Balayı / Touch of Evil
0
Orson Welles’in unutulmaz eseri Citizen Kane’den tam 17 yıl sonra aynı onun gibi çekip aynı zamanda oynadığı bir başka film olan Touch of Evil her ne kadar Citizen Kane’in gölgesinde kalsa da film noirler arasında unutulmaz bir yere sahip. İlk başta film Charlton Heston’a emanet edilse de bir yanlış anlaşılma sonucu film Orson Welles’in üstüne kalıyor. Bu yüzden film baştan sona Orson Welles imzası taşıyor.

Touch of Evil’in açılış sekansında yüzü görünmeyen bir adam bir arabanın bagajına saatli bomba bırakır. Bir süre sonra bomba infilak edecektir. Balayı tatilinde olan çift Miguel Vargas ve eşi Susie patlamaya yakından tanık olmuşlardır. Miguel Vargas aynı zamanda başarılı bir müfettiştir. Mesleğinin verdiği merak onu görevde olmamasına rağmen davayı çözmesi için üstlenmesine sebep olacaktır. Davayı üstlenmesinden sonra o bölgeden sorumlu Polis Şefi Hank Quinlan ile tanışır. Miguel Vargas’ın, Hank Quinlan’ı gözü tutmaz ve onun bu olayda bir parmağı olduğuna inanır. Quinlan’ın göründüğünün ve söylenildiğinin aksine güvenilmez ve yozlaşmış bir polis memuru olduğunu görür. Vargas’ın bu andan itibaren amacı Quinlan’ın ipliğini pazara çıkarmak olacaktır. Film Amerika-Meksika sınırında geçtiğinden ötürü Meksika tabanlı Grandi Ailesi’de işin içine girer. Tam bir Miguel Vargas düşmanı olan aile Vargas’dan intikam alabilmek için her yola başvurmak zorunda kalacaktır.
touchofevilpage
Touch of Evil, klasik film noir türünün son filmi olarak kabul edilir ve içinde barındırdığı film noir türüne ait ögelerin yanı sıra sinema tarihi içinde önemli anlar barındırır. Bu anların en önemlisi ise filmin hemen başında yer alan plan sekans çekilen sahnedir. Bu sahne günümüzde de diriliği korur ve seyirciyi hemen filmin başında kendi içine çekmeyi başarır.

Başrolde ilk başta yönetmen olarak düşünülen Charlton Heston yer alıyor. Gerçekte Meksika asıllı olmamasına rağmen Heston tavırlarıyla ve dış görüntüsüyle bir Meksikalıdan farksız bir hava yaratıyor. Diğer başrollerde ise polis şefi Hank Quinlan’ı canlandıran Orson Welles var. Kara film ile ismi sık sık aynı cümle içinde kullanılan Welles, üstüne yapılan makyaj ile kendi görüntüsünden uzaklaşıyor. İlk bakışta onu tanımakta güçlük çekiyoruz. Miguel Vargas’ın eşi Susan Vargas’ı oynayan Janet Leigh ise Alfred Hitchcock’un Psycho’sundan sonra en akılda kalıcı işinin altına imzasını atıyor.

Çoğu kara filme genel olarak bakıldığında müzik ile atmosfer ve diyalogların uyumu filmin cazibesini artırır ve gerilmemizi sağlar. Touch of Evil’i bana sorarsanız tek kusuru müzikleri. Gerilimi ve suçu artırmaktan ziyade daha geriye çekiyor. Son birkaç cümle ile yazıyı toparlayacak olursak;  1958’de çekildiği düşünüldüğünde kullanılan tekniğin çağ atlatması başta olmak üzere, harika oyunculuklara sahip olması ve ilk andan itibaren kendi içine çeken yapısıyla Touch of Evil sinema için çok önemli bir konuma sahip. Dolayısıyla kara film içinde öyle. İzlemeyeniniz ve kara film türüne ısınamayanınız var ise Touch of Evil güzel bir başlangıç olacaktır.

Bir Cevap Yazın