Ana Sayfa Etiket "ozu sineması"

Late Autumn (1960): Aile Bağları

1891 yılında, Thomas Edison ve William Dickson tarafından geliştirilen Kinetoskop, Tokyo’da düzenlenen bir gösterim ile tanıtılır. Aygıtta, çok kısa aralıklarla çekilmiş ve hareketi oluşturan fotoğraf dizisi, film şeridini oluşturuyor ve ortasında ışık kaynağı bulunan bir kasnağa dizilip kasnağın çevrilmesiyle izleme deliğinden saniyede 46 kez geçirilerek ekranda hareketli bir görüntü oluşturuyor. Film Göstericisinin atası sayılan bu […]

Tokyo Story (1953): Savaş Sonrası İronik Bir Haiku

Ozu’nun iç benliği görmek isteyen herkes için oradadır, fakat bence benliğini göstermeye dair en ufak bir çabası yoktur. Donald Richie Yasujirô Ozu‘nun gündelik hayatın içinden basit fakat güçlü bir hikâyeyi gerçekçilik ve duygusallık zemininde didaktik ve ironik bir üslup ile anlattığı 1927 yılından 1962 yılına kadar 54 filmlik sinematografisinin nadide Magnum Opus’u. Tokyo Monogatari anne […]

The Only Son (1936): Hayatını Çocuklarına Adayan Anneler

1923 senesinde emektar bir dul kadın, çocuğunu tek başına büyütmektedir. Bir fabrikada işçi olarak çalışan anne, ailesinin geçimini kendi kazandığı tek maaş sayesinde sağlar. Çocuğu Ryosuke ise Tokyo’da liseye gitmenin hayallerini kurmaktadır. Öğretmeniyle ortak ideallere sahip bu çocuk, annesi duygusal tarafını bastırıp mantığının peşinden koştuğu anda Tokyo’nun yolunu tutacaktır. Anne Tsune’nin elbette tek bir dileği […]

Floating Weeds (1959): Perdenin Öteki Tarafı

(Yazıda filmin içeriğine dair kısımlar yer almaktadır) Yasujirō Ozu, günümüz sanat sinemasının en büyük esin kaynaklarındandır. Temelde kamerayı sadece görüntü alma aracı olarak kullanıp, filminin her noktasında kendi kültürel değerlerini hissettirdiği halde, evrensel bir dil oluşturabilmeyi başarmış çok az yönetmen vardır. Kendisiyle aynı dönemlerde film çeken birçok isim, kamera kullanımında günümüze ulaşan deneysel işlere imza […]

Equinox Flower (1958): Evlilik Temelli İletişimsizlik

Japonya’nın en gelenekselci yönetmenleri arasında gösterilen Yasujiro Ozu, kimilerine göre belki de en gelenekselci olanıdır. Yüzünü doğuya dönmekle kalmayıp, sırtını da batıya tam anlamıyla dönmüş. Japon kültürüne çok bağlı, onu yaşatmak için Japonya’nın batılaşmasında en fazla role sahip olan sinemayı tercih ediyor. 2. Dünya Savaşı’ndan sonra çektiği filmler olarak anılan ev-ofis filmlerinden biri olan Equinox […]