Ana Sayfa Eleştiriler Casusluk ve Aşk Arasında: Notorious (1946)

Casusluk ve Aşk Arasında: Notorious (1946)

Casusluk ve Aşk Arasında: Notorious (1946) 8.0
0
Sinema tarihine birçok unutulmaz eser kazandıran bir yönetmen Alfred Hitchcock. Yılda iki film ürettiği zamanlar çok oldu. Bu onu üretken yapıyor ama sıradan bir üretkenlik olarak nitelendiremeyiz bunu. İşini hep titizlikle yapıyor. Titizlik kıvrak zekasıyla buluşunca da ortaya akıllardan çıkmayacak eserler çıkıyor. Hitchcock denince aklımıza Psycho, Birds, Vertigo ve Rear Window gibi yapımlar geliyor. Bunların yanında göz ardı edilen ve bir o kadar önemli yapımları var. Rebecca, Strangers on a Train ve Notorious bunlardan bazıları.

1940-1960 yılları kapsayan dönemde filizlenen Film-Noir türü Dünya Sineması’nda bariz bir öneme sahip. Film-Noir türünün diğer sinema türlerinden ayıran şey ise melankoli ruh hali, suç unsuru, casuslar ve femme fatale karakterler olduğu düşünüyorum. Tabii bunun yanına sayısız bu türü belli eden özellik yazabiliriz.  Alfred Hitchcock’un filmlerinde ise genel olarak bu özelliklerin yansımaları vardır. Ama bu türe aitliği ispatlanan Hitchcock filmleri Notorious, The Wrong Man, Strangers on a Train ve Spellbound ile sınırlı. Hatta Shadow of a Doubt (1943) bu türün özellikleri taşımasına rağmen bu türe dahil edilmiyor.

Başrollerinde Casablanca(1942),  Spellbound(1945) ile yıldızlaşan ve güzelliğiyle her karede dikkatlerini üzerine çekmeyi başaran Ingrid Bergman ve yine bir Hitchcock filmiyle hatırladığımız Gary Grant var. Alicia Huberman geçmişinden ötürü polislerin kıskacındadır.  Sebebi ise babasının Nazi casusu olmasıdır. Çaresiz kalan Alicia polislerle iş birliği yapmayı kabul eder ve bir şebekeyi yok etmek için Brezilya’ya gönderilir. Ona eşlik etmesi için Ajan Devlin görevlendirilir. Yolculuk sırasında ve Brezilya’ya vardıktan sonra biraz görev icabı biraz spontane gelişen olaylar silsilesi yüzünden yakınlaşırlar. Bu yakınlaşma ekseninde kirli oyunlar ve yasadışı durumlar Notorious’un olay örgüsünü şekillenmesine sebep olacaktır.
Kara-Film türünün olmazsa olmaz özelliği femme fatale karakteri canlandıran kadın oyunculardır. Sunset Blvd.’nin Norma Desmond’u, Gilda’nın Gilda Mundson’u, The Lady from Shanghai’ın Elsa Bannister’ı femme fatale karakterlerin ilk akla gelenleridir. Notorious’da Ingrid Bergman’ın canlandırdığı Alicia Huberman ise filmin başından ortasına kadar net bir çizgide durmuyor. Ortaya güçlü, kötü bir kadın karakter çıkma ihtimalini sıcak tutuyor Alfred Hitchcock. Tam sinema tarihinin en önemli femme fatalelerinden birinin çıkmasını beklerken Ingrid Bergman safhını belli ediyor, o andan itibaren sevgi daha ön planda oluyor. Alicia safını belli ettikten sonra o ve Devlin arasındaki diyaloglar, alınganlık göstermeler ve tatlı kıskançlıklar filmde hüküm sürüyor.

Notorious diğer Alfred Hitchcock filmlerine nazaran finali sönük kalıyor. Elle tutulur bir noktaya bağlanamıyor. Devlin ile Alicia arasındaki yakınlaşma ve suç şebekesi şeklinde iki kanaldan akan Notorious; iki olaydan birini bile Hitchcockvari sonlandıramıyor. Belki bu yüzden yönetmenin Birds, Psycho gibi filmlerin bulunduğu ligde kendine yer edinemiyor. Notorious, film-noir türüne merak salanların muhakkak görmesi gereken bir yapım. Belki kendi içinde zirvesini göremiyor ama bir çok özelliği ile saygıyı hakediyor.   

Puanlama

8.0

8.0
Kullanıcı Oyu: ( 1 oy ) 7

Bir Cevap Yazın