Ana Sayfa Kırmızı Halı ve Festivaller Filmekimi Filmekimi 2019 The Wild Goose Lake (2019): Biçim, İçeriğin Karizmatik Katili

The Wild Goose Lake (2019): Biçim, İçeriğin Karizmatik Katili

The Wild Goose Lake (2019): Biçim, İçeriğin Karizmatik Katili 6.0
0
Geçen yılın festival sezonuna muhteşem filmlerle damgasını vuran Çin sinemasının bu sene Cannes ana yarışmadaki tek temsilcisi olan The Wild Goose Lake, neon ışıklarla süslü bir film noir. 2014’te Black Coal Thin Ice ile Berlin’de Altın Ayı kazanan Diao Yinan, yeni filminde görselliği zenginleştirip aksiyonda vites arttırırken türün temel özelliklerine sadakatini sürdürüyor. Aynı zamanda filmin senaryosunu da yazan yönetmen, basit bir dedektiflik hikâyesi anlattığı önceki filminin başarılı minimal yapısını Çin’in karmaşık yeraltı dünyasını yansıtabilmek adına baş döndürücü bir kurguyla değiştirmiş. Bu tercih The Wild Goose Lake’in seyircinin ilgisini sürekli üstünde tutan ihtişamlı fakat nispeten yüzeysel bir yapım olmasına yol açıyor.

‘’Yeraltı dünyasında hangi ailenin hangi bölgeyi kontrol edeceğini belirlemek için yapılan bir toplantıda çıkan anlaşmazlığın ardından hem polis hem de düşman çeteler bir gangster olan Zhou Zenong’un peşine düşerler. Yakalanacağından emin olan Zenong, polis tarafından başına konan ödülü ailesine bırakabilmek için arkadaşı Hua Hua’dan ve fahişelik yapan Liu Aiai’den yardım ister. Riskli planını uygulamaya geçirirken Zenong’un kime güveneceği konusunda çok dikkatli olması gerekecektir.’’


Diao Yinan, yarattığı kriminal evreni, filme de adını veren kurgusal gölün etrafına yerleştirirken senaryoyu bir harita gibi kullanmış. Karakterler arası rastlaşmalar, zaman zaman soluksuz bırakarak yoran aksiyon bu haritada işaretlenerek belirlenmiş konumlarda gerçekleşiyor ve filmin sonunda birleşen noktalar sayesinde hikâye tamamlanıyor. Bu nedenle içeriğin forma kurban edildiği, teknik olarak neredeyse kusursuz ancak derinliksiz bir film ile karşı karşıya olmamız şaşırtıcı değil. Yinan, Black Coal Thin Ice’ta incelikli detaylar aracılığıyla filme yedirdiği sosyopolitik alt metinden tamamen vazgeçmiş. Dolayısıyla yönetmenin yakın arkadaşı Jia Zhangke’nin geçen sene Ash Is Purest White ile harika bir örneğini sunduğu sosyal gerçekçi yaklaşımdan izler görmek isteyen seyirciler için The Wild Goose Lake’in hayal kırıklığı yaratması kaçınılmaz. Bu bakımdan filmin, Bi Gan’ın inovatif kara filmi Long Day’s Journey Into Night’a daha yakın durduğunu belirtmek yanlış olmayacaktır. Türün gerekliliklerine uygun olarak neredeyse tamamen gece çekimlerinden oluşan film, yönetmenin hayal gücünün sınırlarını zorlayarak kurduğu başarılı setlerde açığa çıkan çarpıcı imajlar içeriyor. Hayvanat bahçesinde vahşi hayvanların gözlemcisi olduğu ölüm kalım oyunu, polislerin neon ışıklarla bezeli spor ayakkabılarla yaptıkları baskın veya labirenti andıran puslu dar sokaklardaki kovalamacalar suçun kanuna dönüştüğü bir kenar mahallenin gergin atmosferini başarıyla aktarıyor.


Yönetmen, olabildiğince maskülen bir öyküyü film boyunca yalnızca birer piyon olarak kullandığı kadın karakterler aracılığıyla nihayete erdiriyor. Oldukça gereksiz bulduğum bir tecavüz sahnesi nedeniyle, bu seçimin gittikçe karanlıklaşan dünyada umut parıltılarının nerede yakalanabileceğine dair herhangi bir vurgu içerip içermediğinden emin değilim. Zaten film de seyircisine anlamdan ziyade ustalıkla yaratılmış stilize bir görsel estetik vadediyor. Diao Yinan’ın belki de bir auteur yönetmene dönüşebilmek için tarzını sağlamlaştırmak uğruna yazdığı senaryoya önceki filmlerine kıyasla yeterince önem göstermediği çok açık. Her ne olursa olsun, yönetmenin amacına ulaştığı gerçeğini göz ardı etmek büyük haksızlık olur. Kısacası The Wild Goose Lake, bir bütün olarak ele alındığında tatmin etmeyen fakat olağanüstü bir titizlikle yaratılmış tekil imajlar sayesinde seyircisinin takdirini kazanan bir yönetmenlik şovu sunuyor.

Puanlama

6.0

6.0
Kullanıcı Oyu: ( 0 oy ) 0

Ziya Aydı 1993, Bursa doğumlu. Galatasaray Üniversitesi Felsefe Bölümü mezunu. Lisansüstü eğitimine Belçika’da devam ediyor. Film izliyor, düşünüyor, eleştiriyor, arada bir de şiir yazıyor.

Yorum Bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir