Tokyo Twilight (1957): Derinlikli ve Felsefi Aile Melodramı
birdunyafilm.co
Rating: 7 / 10
Tokyo Twilight (1957): Derinlikli ve Felsefi Aile Melodramı
7.0
Japonya Sineması’nın önde gelen ismi Yasujirō Ozu‘nun, filmlerinde sıklıkla değindiği II. Dünya Savaşı sonrası kültürel anlamda değişen Japonya, aile ilişkileri, evlilik gibi konular 1957 yapımı Tokyo Twilight filminde de karşımıza çıkıyor. Ozu’nun senaryosunu Kôgo Noda ile birlikte yazdığı film, ağır bir aile melodramını duygu sömürüsüne kaçmadan derinlikli ve felsefi bir açıdan ele alıyor. Film, 30’lu yıllardan sonra yönetmenin sıkça işlediği, evlilik, aile, kuşaklar arası ilişki temalarına iyi bir örnek teşkil ediyor.
Kısaca filmin konusundan bahsedecek olursak eğer; iki kız kardeş Akiko (Ineko Arima) ve Takako (Setsuko Hara), dul babaları Shûkichi (Chishû Ryû) ile birlikte yaşamaktadırlar. Akiko, eğitimine devam eden bir öğrencidir. Takako ise mutsuz bir evliliğin ardından çocuğuyla birlikte babasının evine geri dönen büyük kardeştir. İki kız kardeşin hayatı yıllar önce onları terk eden anneleri Kisako’nun (Isuzu Yamada) tekrar şehre dönmesiyle değişir. Küçük kardeş Akiko, kendi kaderini kendi belirlemek adına veya gerçekleri ortaya çıkarmak için birçok hamlede bulunur. Büyük abla Takoko ve baba Shukichi başlarına gelen trajediye boyun eğerler.
Sade, arındırılmış, abartıdan uzak bir akım olan minimalizm, Ozu sinemasında da bolca karşımıza çıkar. Ağır ilerleyen bir senaryo ve bununla birlikte oldukça az olan diyaloglar, durağan veya sabit kamera hareketleri, Japonya’ya özgü minderde oturma kültürüne göre ayarlanan kamera açıları Tokyo Twilight‘ı minimalizm sinemasının örneklerinden birine dönüştürür. 50’yi aşkın filme yönetmenlik yapmış olan Ozu’nun, minimalist sinemayı her daim kullandığını görürüz. Filmlerinde kullandığı minimalizm akımının kodları dışında dul baba, evlilik öncesi ya da evde kalmış kız çocukları, birlikte yaşayan aile, Ozu’nun filmlerinde sıkça kullandığı temalardır. Tokyo Twilight için de aynı durum geçerlidir. Büyük kardeş Takako, eşini arkasında bırakıp babasının evine geri döner. Küçük kız kardeş Akiko ise hâlâ eğitim çağında olmasına rağmen evde kalmış kız muamelesi görür ve halası bekar damat adayı fotoğraflarını sürekli Akiko’nun ailesine gösterir. Ozu’nun, aynı kaderi yaşayan insanları ya da benzer karakterleri filmlerinde göstermeyi sevdiğini söyleyebiliriz.
Yüzeysel ve yaşadığı bölgenin kültürünü anlatmaya yönelik başlayan Tokyo Twilight, yavaş yavaş karakterlerin derinine iniyor. Seyirciyi karakterlerle özdeşleştirip katarsis yaratmaya çalışıyor. Toplumun en küçük yapı birimini oluşturan aileyi ele alan Yasujirō Ozu, tüm bu trajedi ve melodramın yanında umudu da hep yanında taşıyor. Belki başka bir hayatta da olsa mutluluğun var olacağını gösteriyor. Tokyo Twilight, Ozu sinemasında geri planda kalmış olmasına rağmen Ozu’nun kullandığı tüm kodları bünyesinde barındırır. Ozu’yu ve sinemasını tanımak adına birçok ipucunun yer aldığı önemli bir eser.
Puanlama
7.0
( 0 oy ) 0
Etiketler:
Chishû Ryû film incelemesi inceleme Ineko Arima Isuzu Yamada Setsuko Hara Tôkyô boshoku tokyo twilight yasujiro ozu