Ana Sayfa Etiket "yasujiro ozu"

The Only Son (1936): Hayatını Çocuklarına Adayan Anneler

1923 senesinde emektar bir dul kadın, çocuğunu tek başına büyütmektedir. Bir fabrikada işçi olarak çalışan anne, ailesinin geçimini kendi kazandığı tek maaş sayesinde sağlar. Çocuğu Ryosuke ise Tokyo’da liseye gitmenin hayallerini kurmaktadır. Öğretmeniyle ortak ideallere sahip bu çocuk, annesi duygusal tarafını bastırıp mantığının peşinden koştuğu anda Tokyo’nun yolunu tutacaktır. Anne Tsune’nin elbette tek bir dileği […]

Floating Weeds (1959): Perdenin Öteki Tarafı

(Yazıda filmin içeriğine dair kısımlar yer almaktadır) Yasujirō Ozu, günümüz sanat sinemasının en büyük esin kaynaklarındandır. Temelde kamerayı sadece görüntü alma aracı olarak kullanıp, filminin her noktasında kendi kültürel değerlerini hissettirdiği halde, evrensel bir dil oluşturabilmeyi başarmış çok az yönetmen vardır. Kendisiyle aynı dönemlerde film çeken birçok isim, kamera kullanımında günümüze ulaşan deneysel işlere imza […]

Equinox Flower (1958): Evlilik Temelli İletişimsizlik

Japonya’nın en gelenekselci yönetmenleri arasında gösterilen Yasujiro Ozu, kimilerine göre belki de en gelenekselci olanıdır. Yüzünü doğuya dönmekle kalmayıp, sırtını da batıya tam anlamıyla dönmüş. Japon kültürüne çok bağlı, onu yaşatmak için Japonya’nın batılaşmasında en fazla role sahip olan sinemayı tercih ediyor. 2. Dünya Savaşı’ndan sonra çektiği filmler olarak anılan ev-ofis filmlerinden biri olan Equinox […]

Tokyo Twilight (1957): Derinlikli ve Felsefi Aile Melodramı

Japonya Sineması’nın önde gelen ismi Yasujirō Ozu‘nun, filmlerinde sıklıkla değindiği II. Dünya Savaşı sonrası kültürel anlamda değişen Japonya, aile ilişkileri, evlilik gibi konular 1957 yapımı Tokyo Twilight filminde de karşımıza çıkıyor. Ozu’nun senaryosunu Kôgo Noda ile birlikte yazdığı film, ağır bir aile melodramını duygu sömürüsüne kaçmadan derinlikli ve felsefi bir açıdan ele alıyor. Film, 30’lu yıllardan sonra yönetmenin […]

I Was Born, But… (1932): Çocuklar İçin Ders 1: Kapitalizm

Japon sinemasının öncü ismi Yasujirô Ozu’nun 1932 yılında gösterime giren filmi “I Was Born, But…”, orijinal ismiyle Otona no miru ehon – Umarete wa mita keredo, çocukları merkeze alarak onların iç dünyasını konu alıyor. 1929 yılında dünyada sesli film teknolojisine geçilmiş olmasına rağmen Ozu, bu filmi sessiz çekmeyi tercih ederek iki kardeşin aileleriyle ve diğer […]

Ohayô (1959): Japonya Değişiyor, Kamera Sabit

Japon sinemasının öncülerinden biri olan Yasujirô Ozu, tıpkı Bresson gibi seyirciden ziyade sinemacıların, eleştirmenlerin ve akademik çevrelerin bağrına bastığı bir isim olmuştur. Tarkovski, Kiyarüstemi, Jarmusch ve Ceylan gibi birçok başarılı isme de ilham kaynağı olan yönetmenin sinema tarihi üzerindeki etkisi büyüktür. Wim Wenders’in Ozu sinemasına bir saygı duruşu niteliğindeki belgeseli Tokyo-Ga (1985) ve Finlandiyalı yönetmen […]